Eerste lessen, NeMaTo en Pumba! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dafne Vrolijk - WaarBenJij.nu Eerste lessen, NeMaTo en Pumba! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dafne Vrolijk - WaarBenJij.nu

Eerste lessen, NeMaTo en Pumba!

Blijf op de hoogte en volg Dafne

13 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Wat gaat de tijd hier snel!! Week 2 is alweer voorbij, en een volgend weekend staat weer voor de deur. In de afgelopen twee weken heb ik een begin gemaakt met het sorteren van de vakantiefoto's, mijn eerste lessen gevolgd, een introductie gehad op school, en mijn eerste dag in de township gehad. Een hoop om over te vertellen dus, dus het werd maar weer eens tijd voor een blog!

Heerlijk om te zien wat het verschil is tussen Afrika en Nederland qua lessen. Alles gaat hier lekker rustig en op z'n gemak (past bij dé hit van deze week: Slow Down), en wat te veel moeite is kan allemaal aangepast worden. De introductie was dan ook lekker rustig, met lessen van een kwartier waar een uur voor ingeroosterd stond, en niet te veel activiteiten. Ook de lessen gaan er wat anders aan toe, maar eigenlijk vind ik dat niet zo erg, ik kan hier wel aan wennen :).

Het doel van mijn minor is om de theorie die ik behandeld heb in het eerste deel (wat ik in Nederland gevolgd heb), hier in de praktijk te brengen. Dit doe ik door in een project werkzaam te zijn in de township van Port Alfred, NeMaTo (Nelson Mandela Township). Ik werk hier bij Ingubo, een na-schoolse opvang waar straatkinderen worden opgevangen, hulp krijgen bij hun huiswerk, en extra lessen of sport kunnen doen. Dit met name om ze van de straat af te houden en een veilig onderkomen te geven voor de dag. De eerste dag op het project, afgelopen woensdag, was heel indrukwekkend en ook wel moeilijk. Ik wordt hier enorm geconfronteerd met de cultuurverschillen en achtergronden van deze kinderen, wat allemaal zo verschillend is van mijn veilige omgeving thuis. Ik blijf het moeilijk vinden om te zien dat deze kinderen zo veel minder kansen hebben in het leven dan ik, puur en alleen omdat ze hier geboren zijn. Ik heb dus ook een grote motivatie om mijn uiterste best te doen voor het project en er ook daadwerkelijk iets neer te zetten, ook al zijn we er maar zo kort (6 weken...). Indrukwekkend dus, en ik ben enorm benieuwd wat de komende tijd me daar gaat brengen en wat voor ervaringen ik allemaal mee terug zal nemen naar Nederland zodra ik hier klaar ben!

Gelukkig heb ik ook nog genoeg tijd voor mezelf om het land verder te ontdekken en alle heftige ervaringen van doordeweeks te verwerken in de weekenden. Afgelopen weekend ben ik op pad geweest met Adam, Rachel, Laura en Christy, allemaal klasgenootjes, naar Port Elizabeth (PE) en Pumba Private Game Reserve. Zaterdag was een erg regenachtige dag, dus die hebben we doorgebracht in een winkelcentrum in PE, waar we rustig hebben geshopt en naar de nieuwe Jungle Book zijn geweest in de bioscoop. De zondag was het tijd voor het echte werk; een safari! In Pumba werden we rond gereden door een ranger, die ons ook extra informatie kon geven over de dieren die we onderweg zagen. Een van de eerste dieren die we zagen was de witte leeuw, een heel mooi en bijzonder dier! Ook hebben we een olifanten familie gezien, wat toch altijd bijzondere dieren blijven, en een giraffen familie. Daarnaast natuurlijk ook de impala's (een soort antilope), kudu's, pumba's, zebra's en nog heel wat andere dieren. Een mooi gebied en mooi om hier doorheen rond te rijden! En een goede besteding van ons weekend dus :)

Verder vermaak ik mij hier prima! Het weer is nog altijd erg goed, en we doen een hoop gezellige dingen met onze groep. Nu lekker een weekend vrij, dus even rustig aan, verder met foto's sorteren en uploaden (hopelijk...), en nog wat meer trainen voor de Mont Ventoux. En natuurlijk blijven genieten van deze bijzondere ervaring!

Groetjes en liefs uit Zuid-Afrika!

  • 13 Mei 2016 - 16:53

    Janet:

    En zondag ook nog eens je mooie ervaringen gekoppeld aan een lieve en mooie moederdagwens ☀️❤️ Dankjewel lieverd!
    Blijf je ervaringen altijd in perspectief zien, zo mooi hoe je uit empathie je eigen rijkdom ziet in de kansen die je krijgt, en dat dat je dankbaarheid groot maakt. Jij pakt je kansen en maakt er gebruik van om het leven van arme kinderen een stukje lichter en beter te maken, hoe mooi is dat?!!
    Ik ben zó trots op jou...!

  • 27 Mei 2016 - 12:02

    Oma:

    Hey grote lieverd,

    Ik vind het zo fijn om mee te mogen reizen met al jou belevenissen. Grandioos om te lezen en wat een prachtig land meiske.
    Ben zo mega trots op jou, en ik ben zo te lezen niet de enige. Er zijn er namelijk ontzettend veel die dat zijn.

    Dikke knuffel lieverd vanuit nu een zonnig Zwaag....
    :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dafne

Actief sinds 31 Maart 2016
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 3401

Voorgaande reizen:

11 April 2016 - 03 Juli 2016

Minor in Zuid-Afrika

Landen bezocht: