Terug van weg geweest! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dafne Vrolijk - WaarBenJij.nu Terug van weg geweest! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dafne Vrolijk - WaarBenJij.nu

Terug van weg geweest!

Blijf op de hoogte en volg Dafne

01 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Port Alfred

En ik ben weer terug van de fantastische vakantie die afgelopen 2,5 week heeft plaats gevonden! En wauw, wat hebben we een prachtige dingen beleefd! Iets te veel om allemaal te beschrijven, maar ik zal jullie toch even meenemen op wat hoogtepunten. Het wordt dus een uitgebreid reisverslag, maar ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden.. Mocht je uitgebreid willen lezen over onze avonturen, kijk dan even op http://hildewarning.waarbenjij.nu/reisverslagen/500467/5-maanden-vertoeven-in-zuid-afrika/1.

De eerste dag zijn wij richting Port Elizabeth gereden, om iets ten noorden daarvan een Cheetah park te bezoeken. We hebben hier een rondleiding gekregen, wat eindigde met een bezoek aan een van de cheetahs. We mochten bij hem gaan zitten, hem aaien en genieten van het enorm aardse geluid dat uit dat beest komt. Echt prachtig om te zien, en zo bijzonder om zo dicht bij zo'n roofdier te mogen komen, en dan de zachtheid en vriendelijkheid van dat dier zo persoonlijk te beleven. Heel bijzonder dus!

Vanuit daar zijn we doorgereden naar Knysna, een super mooi stadje aan het water. De eerste dag zijn we met de boot over de lagoon naast de stad heen gevaren, op weg naar het Featherbed Reserve. En wauw, wat is dat een prachtig stuk natuur op deze wereld! We hebben echt adembenemende uitzichten gezien, die de foto's uiteindelijk toch altijd maar half vast kunnen leggen.. Dus geniet van de foto's (zodra ik die kan posten), maar ga vooral zelf nog eens heen mocht je de mogelijkheid hebben!

De volgende dag hebben we een olifanten park bezocht, waar we de mogelijkheid kregen om olifanten ook te voederen en aan te raken. Ook weer zo'n magnifiek mooie ervaring die ik niet snel weer zal vergeten. De huid van die beesten is zo stevig en oud, maar zo zacht tegelijk. Heel bijzonder om naast zo'n groot beest te staan en ook daar weer de persoonlijke verbinding mee te voelen. Op de terugweg kwamen we nog langs een wolf sanctuary, maar ik moet toegeven dat we meer op de kinderboerderij die daar bij zat hebben rondgelopen dan bij de wolven, die lagen namelijk allemaal te slapen in de zon. Maar geitjes en konijnen zijn ook heel erg leuk om te aaien :)

Die zaterdag zijn we richting Wilderness gegaan, een groot natuurpark ten westen van Knysna, dus weer een beetje dichter bij Kaapstad, onze eindbestemming. Ik heb die middag met Hilde en Thera meegedaan aan de activiteit Kloofing/Canyoning. Dit houdt in dat je door de canyons van het natuurgebied gaat zwemmen, wandelen en klimmen, en dus zo op een heel nieuwe manier de natuur beleefd. Zo bijzonder om op een stuk natuur te zijn waar zo weinig mensen ooit zullen kunnen komen, en om te zwemmen tussen de hoge bergen en mooie vergezichten. Ook weer een enorm bijzondere ervaring die niet in woord of beeld te bevatten is!

Vanuit hier zijn we doorgereden naar Mosselbaai waar we drie nachten hebben verbleven. Een nacht hebben we in een oude trein geslapen, wat heel bijzonder, maar niet erg comfortabel was. Wel was het erg mooi dat deze trein op het strand stond, dus ik viel in slaap met het geruis van de oceaan op de achtergrond. Verder hebben we het daar lekker rustig aan gedaan. Wel heb ik mijn eerste surf les gehad, aangezien Mosselbaai wel een beetje wordt gezien als surfparadijs. Het ging erg goed, ik stond de tweede golf al op mijn plank! Zeker voor herhaling vatbaar, dus ik ga proberen met Hilde samen nog een lesje te plannen in Port Alfred :)

Vanuit onze dagen rust in Mosselbaai zijn we doorgereden naar Cape Agulhas, het meest zuidelijke punt van Afrika, waar de Atlantische en Indische Oceanen samenkomen. Hier was toch minder van te zien dan we gehoopt hadden, maar dat maakte de omgeving niet minder mooi. Verder was er daar niet zoveel te beleven, maar we verbleven in een onwijs leuk huis van hele lieve mensen, dus dat maakte het verblijf erg fijn en comfortabel!

Vanuit Agulhas begon de "wijnreis" voor ons: Op weg naar Stellenbosch en Franschhoek, de wijn regio's in Zuid-Afrika! De eerste twee nachten hebben we in Paarl gezeten en vanuit daar hebben we een wijn tour gedaan, gecombineerd met olijven, kaas (ja echt, ik heb het ook geprobeerd!!) en chocolade (dit viel toch iets beter in de smaak dan de kaas :)). Gelijk een goede introductie in de regio en de wijnen die hier gemaakt worden, en hele lekkere wijnen gedronken. Verder hebben we nog een bezoek gebracht aan JC Le Roux, zijn we met de Winetram door Franschhoek heen gereisd en hebben we bij een wijnhuis geslapen. Genoeg wijn dus voor de dagen dat we daar waren! Daarnaast zijn Thera, Hilde en ik ook bij de Tasting Room geweest, het tweede beste restaurant in Zuid-Afrika. Een hele bijzondere ervaring ook, met 8 gangen gebaseerd op de Zuid-Afrikaanse cultuur en keuken, met een tintje Westerse invloeden, aangezien de chef kok een Nederlandse vrouw is. Wat een service en wat een heerlijk eten! Met als kers op de taart voor ons de kans om in de keuken te kijken, dus dat maakte de beleving helemaal af!
Ik moet alleen wel toegeven dat na deze 4 dagen vol met wijn, ik toch wel een klein beetje wijn af was, maar een hele mooie omgeving ook om heen te gaan! Franschhoek heeft een prachtige bergpas, die erg bijzonder is om doorheen te rijden, dus ook de natuur heeft weer de nodige indrukken op mij achter gelaten deze dagen!

Vanuit de wijnregio zijn we doorgereden naar het noorden, voorbij Kaapstad, om in Rocherpan Nature Reserve te verblijven, een heel klein natuur reservaat direct aan de kust van de Atlantische Oceaan. We hebben hier in een tent in de duinen geslapen, maar om daar te komen hadden we wel een auto nodig die iets meer power had dan onze Hyundai. Dus we kregen onze eigen Jeep voor een dag (jeeeej!). Dit hield in dat we super tof vervoer hadden op het terrein door de hele duinen en dat ik ook even mocht rijden, want het was in privé gebied; super vet dus!! We zijn naar het strand toe geweest, waar de de zonsondergang hebben bekeken met een biertje dat op het strand bezorgd werd door de eigenaresse. Weer onwijze natuurpracht waar ik onwijs van genoten heb! En daarnaast heerlijk om even alleen over het strand te kunnen wandelen, want zo heel veel kan je hier niet alleen doen. Het slapen in de tent was ook weer uniek, met het geluid van de oceaan weer op de achtergrond, dus echt genieten!

Na deze bijzondere overnachting was het tijd voor de eindbestemming; Kaapstad! Hier zijn we in totaal vijf dagen geweest, maar ik zal even kort proberen samen te vatten wat we hebben gedaan;
We zijn in een Afrikaans restaurant geweest (Gold), waar we hebben mogen genieten van Afrikaanse zang, dans en eten. Dinsdag zijn we naar Robbeneiland geweest, wat een hele bijzondere en indrukwekkende ervaring was. We kregen een rondleiding van een man die daar zelf ruim 5 jaar gezeten heeft, dus weer een ervaring waarbij je heel persoonlijk betrokken wordt met wat je ziet en mee maakt!
De volgende dag was fantastisch; we zijn gaan paragliden! Vanaf Signal Hill, over de stad heen vliegen, beter kan je Kaapstad bijna niet beleven. Ik heb me nog nooit zo vrij gevoeld als daar boven in de lucht! Hele bijzondere ervaring, wat er weer een is om nooit weer te vergeten. Vanaf daar zijn we naar Kirstenbosch Botanical Gardens geweest, wat ook onwijs mooi en indrukwekkend was, zeker met het zicht op de Tafelberg op de achtergrond. 's Avonds zijn we uit eten geweest bij Stardust, een restaurant dat eten en theater combineert, dus ook weer een hele leuke ervaring met dansen op de stoelen :)
Donderdag hadden we op de planning staan om de Tafelberg te beklimmen, en ondanks dat het weer niet heel goed was zijn we er toch aan begonnen. En eenmaal begonnen kan je niet meer terug! Dus toen het begon te regenen hebben we doorgezet, wat eindigde in een 3 uur durende wandeling, helemaal doorweekt op een met mist bedekte Tafelberg eindigen, en compleet koud opwarmen in het restaurant op de top met warme chocomelk. Gelukkig was de kabelbaan open, dus na deze toch wel heel bijzondere ervaring konden we snel weer naar beneden en naar huis voor een warme douche. Toch moet ik zeggen dat ik heel blij ben dat we hebben doorgezet, want het was heel bijzonder om in zulke omstandigheden toch de top te bereiken. Ik moest door persoonlijke grenzen en angsten heen, dus het was uiteindelijk letterlijk en figuurlijk een berg die we beklommen. Dus absoluut geen spijt van de planning!
Donderdag avond zijn we, nadat we allemaal weer waren opgewarmd, naar een Jazz club geweest in de crypten van de St George Cathedral voor een avond vol met muziek van Billy Holiday. Heel bijzonder en mooi, en super gaaf om eens in een echte jazz club te kunnen zitten, eten en genieten! Echt heel mooi :)
Vrijdag was onze laatste dag en zijn we door Kaapstad centrum heen geslenterd en hebben we het slaven museum bezocht. Toch weer indrukwekkend om te lezen hoe dat allemaal is gegaan vroeger, en wat een enorme invloed het ook heeft op de wereld nu! Een mooie afsluitende dag dus voor een lange en mooie vakantie!

Lang verhaal, maar daarin zijn dan ook 2,5 week van enorme ervaringen en fantastische avonturen en activiteiten opgenomen! Ik ben ondertussen aardig gewend aan Zuid-Afrika, nu nog wennen aan de campus en dan begint het gewone leven weer. Nog twee dagen vrij, en dan weer studeren. Ik hou jullie op de hoogte van alle verdere belevenissen hier, hopelijk weer iets sneller dan nu het geval was :)

• 01 Mei 2016 - 12:24

Janet:

Lieve Dafne, een lang verhaal maar eigenlijk veel te kort. Prachtig moet het zijn wat je allemaal meemaakt, zintuigelijke ervaringen op alle fronten die alleen maar in jou verankerd kunnen worden en waar je weer zoveel rijker van wordt! Ondanks dat woorden noch beelden kunnen uitdrukken wat jij meemaakt is het toch fijn om een tipje van die sluier opgelicht te mogen krijgen. Dank voor je mooie beschrijvingen, en dat je die deelt.
    Geniet nog even van je laatste vrije dagen daar en zeker ook van de lessen die jullie in een bijzondere setting gaan krijgen. Veel liefs XXX

• 01 Mei 2016 - 14:14

Dorine:

Hey Dafne,
    Wat indrukwekkend en mooi om te lezen.
    Het is heel bijzonder wat jij allemaal meemaakt.
    Geniet van elke dag en alles wat je bij leert daar.

Ik wens je daar een hele fijne en mooie tijd verder nog toe.

Groetjes van Dorine